Rolą akumulatora jest magazynowanie energii, która jest dostarczana przez alternator. Jednak nasz samochód często jest wyposażony w zaawansowaną elektronikę, zatem potrzebuje prądu do samego rozruchu z akumulatora. Wysłużona bateria może odmówić współpracy, więc warto się na to przygotować.
Wielu z nas w okresie zimowym doświadczyło problemów z odpaleniem auta. Nie dość, że musieliśmy wcześniej odśnieżać nasz plac, skrobać szyby, to jeszcze auto bezlitośnie odmawia współpracy. Najczęstszym skutkiem awarii jest wysłużony akumulator. Pomocne mogą być kable rozruchowe, ale są one niewygodne. Wymagają innego auta i czasami należy prosić o pomoc sąsiada. Opcja ta nie zachęca, jednak jest na to sposób, jakim jest prostownik samochodowy.
Czym jest prostownik samochodowy?
Urządzenie to jest często podręczne i łatwe w użyciu. Potrafi ożywić nasz pojazd, a dzięki odpowiedniej konserwacji przedłużymy żywotność naszego akumulatora. Przy tym jego wybór nie musi być trudny. Jego działanie polega na zamienianiu prądu zmiennego w stały i dostarczeniu go do rozładowanej baterii w celu jej okresowego doładowania bądź na potrzeby uruchomienia pojazdu. Jego użycie nie jest skomplikowane i w zasadzie nie wymaga głębszej wiedzy technicznej. Otwieramy maskę i lokalizujemy akumulator. On i prostownik mają odpowiednio oznaczone bieguny – dodatni i ujemny. Podłączamy zaciski prostownika (najpierw czerwony) do biegunów akumulatora zgodnie z instrukcją i czekamy, aż zakończy się proces ładowania. Procedurę stosuje się często zimą, gdy nasz akumulator jest już zużyty lub rozładował się w wyniku złego użytkowania samochodu jak np. niepotrzebnego zostawienia włączonych świateł przy wyłączonym silniku. Warto ją również stosować, gdy: nasze auto pokonuje małe dystanse, nie było używane od dłuższego czasu oraz w trudnych warunkach.
Jak wybrać prostownik samochodowy?
Przy temacie efektywności trzeba zwrócić uwagę na prąd szczytowy i skuteczny. Ten drugi będzie mniejszy, a szczytowy nie musi być stałą wartością. Obrazuje się je za pomocą jednostki, jaką są ampery (A). Idealnie jest dobrać wartość odpowiadającej jednej dziesiątej pojemności naszego akumulatora. Jeśli akumulator ma wartość 100 amperogodzin (ah), wówczas 10A będzie odpowiednią liczbą. Mniejsza także naładuje akumulator, jednak będzie to trwało dłużej.
Będąc przy elektronice, zwróćmy uwagę na napięcie wyjściowe akumulatora, które może wynosić: 6v dla motocykli, 12v dla samochodów lub 24 dla ciągników. Warto pamiętać, że wiele modeli umożliwia przełączanie tej wartości, czyli będzie wtedy uniwersalnym rozwiązaniem. Mamy jeszcze kwestię napięcia, jednak znane sklepy na ogół oferują je w stosowanym w Polsce standardzie 220-230V. Wyjątkiem są urządzenia przeznaczone na rynek np. amerykański, gdzie obowiązuje 110-120V.
Kolejnymi parametrami są waga i wymiary. Jednak koniecznie trzeba zapoznać się z rodzajami akumulatorów.
Jaki zakupić rodzaj prostownika?
Podstawowym typem prostownika jest transformatorowy. Ten standardowy rodzaj jest prostą i trwałą konstrukcją, a przy tym ekonomiczną. Okupiona jest koniecznością samodzielnego sprawdzania, czy ładownik wykonał już swoją pracę i jego odłączenia. W gronie tradycyjnych urządzeń znajdują się z funkcją rozruchu bez naładowania baterii.
Bardziej skomplikowaną odmianą jest prostownik mikroprocesorowy, jednak nie pod względem obsługi. Proces ładowania jest zautomatyzowany, więc jest typem bezobsługowym. Ładowanie akumulatora jest nim w pełni bezpieczne. A chcący mieć kontrolę mają do wyboru wersje z wyświetlaczem. Część posiada funkcję boost i uruchomi nasz pojazd. Występują również prostowniki trakcyjne. Stosuje się je do akumulatorów trakcyjnych stosowanych w np.: wózkach widłowych, golfowych, instalacjach solarnych.
Każdy z nas chce uniknąć problemów z autem. Jego eksploatacja może sprawić niespodzianki, a pojazd zawsze musi być gotowy do współpracy. Warto być przygotowany na ewentualne kłopoty. Prostownik i inne przydatne akcesoria samochodowe znajdziemy w sklepie z akcesoriami samochodowymi – sklepmoteo.pl.